Onveilig internet

Studentenpraat #3 – (on) veilig op internet

Hoe veilig ben jij op internet? Een grote groep heeft al door dat het niet slim is foto’s te plaatsen als je katje lam bent (dag baan) of schaarsgekleed (hallo buurman), maar ik denk dat veel mensen niet beseffen wat er kan gebeuren met bijvoorbeeld de berichten die je plaatst op social media, totdat je er door bijvoorbeeld een verre kennis mee geconfronteerd wordt. ‘Hee, was jij nou laatst bij Sumo aan het eten?’ Tamelijk onschuldig, maar op zo’n moment realiseer je wel weer even wat je achterlaat in die ontastbare wereld en hoe groot je bereik kan zijn. 

Fotocredit: Audrey Blanchard

Nieuwe Facebook voorwaarden

Wie weet heb je het al gehoord en ben je geschrokken van de ‘nieuwe’ Facebook voorwaarden die per 1 januari ingaan, maar in feite is het een goede reality check van waar we mee bezig zijn. Ik ben er tegen dat foto’s zonder dat je het door hebt gebruikt (mogen) worden voor advertentiedoeleinden, echter is dit niet al langer aan de gang en al eerder gebeurd? Weet jij precies wat er in de algemene voorwaarden stond toen je aan Facebook begon? Negen van de tien keer druk je al op OK nog voordat je de eerste zin hebt gelezen.

“Het zal wel.”

Ja.

Totdat jij en je boterham met pindakaas ongevraagd

de leading role hebben in de nieuwste Calvé reclame.

Het uitgangspunt van social media sluit naadloos aan op onze nieuwsgierige maatschappij. Binnen no time check ik hoe mijn vrienden aan de andere kant van de wereld zich vermaken. Op mijn beurt kon ik de afgelopen winter mijn familie en vrienden in Nederland op de hoogte houden van mijn avonturen in Zuid- Afrika. Wat dat betreft vind ik social media een uitkomst. En ik ben niet de enige! Al gebruiken sommige mensen het meer als een dagboek en vraag ik me soms af of het slim is om bepaalde dingen te plaatsen.

Helaas heeft het internet ook een niet te onderschatten keerzijde: anoniem pesten, privacy schendingen en het doorspelen van persoonsgegevens aan derden komt iedereen inmiddels maar al te bekend voor. Een jaar geleden hoorde ik van een meisje dat haar profielfoto plots in een banner van een datingsite was geplaatst. Af en toe hebben we een wake up call nodig dat het world wide web een openbare plek is waar 6 miljard ogen mee kijken en je dus wel wat doordacht met je privacy om mag gaan. Want net als in Las Vegas: what happens on the internet, stays on the internet.

P.s: en de kleine lettertjes blijven lezen!

Wat vind jij van de Facebook voorwaarden? Of heb jij akelige ervaringen online gehad?

Volg Jong Belegen op: Bloglovin’ – Facebook – Twitter – Instagram – Pinterest

Leave a Reply

