Hema worst nightmare

WK inhakers – De no no’s en de go go’s

Het WK in Brazilië is in volle gang en oranje scoort. Big time. Niet alleen zorgt het Nederlandse voetbalteam voor zegen na zegen op het wereld kampioenschap, het zet ook nog eens de brand managers van de grote merken onder ons op scherp. Want wie GOED inhaakt op de overwinningen kan een flink bereik realiseren en goodwill opbouwen bij het publiek. Maar wie bereikt zijn doel en wie schiet er volledig naast? De leukste inhakers en uitglijders op een rij!

Twitter: het medium voor het WK

Dat Roy Donders en Jumbo een flinke slag hebben geslagen, moge duidelijk zijn. Ook Albert Heijn (kwam ietwat laat) op gang met een hilarische hamster reclame. Maar wie echt wilt scoren zal met 140 tekens zijn boodschap moeten overbrengen. Twitter ontploft zodra Oranje een wedstrijd speelt. Een pakkende tekst of geniale afbeelding zorgt binnen no time voor ontelbare retweets en bereikt zo duizenden mensen.

No no

En dat je daarmee een risico neemt, moge (helaas ook) duidelijk zijn. Onderschat social media niet, een vooraf tamelijk onschuldig, humoristische afbeelding kan zo maar verkeerd vallen bij een verliezende tegenpartij met een hoog PMS gehalte. Voetbal gaat nou eenmaal samen met emotie en slaat rationele afwegingen zo over boord. Daar kunnen Nicolette van Dam (bijna 400 retweets, dag Unicef) en KLM (bijna 9.000 retweets en dag Mexicaanse reizigers) over mee praten!

Nicolette van dam tweet

KLM_tweet_adios_screenshot_0Go go goal

Hoe het dan wel moet? Dichtbij je merk blijven staan en een gezonde portie creativiteit blijken de ingrediënten te zijn die behoren tot de winnende strategie. Dat bewijzen de leukste inhaak tweets van de volgende merken.

Hema worst nightmare

Onder anderen de marketeers van Hema scoren met de oldschool rookworst en chili peper molen tweet. Maar de koning van de inhakers is voor mij toch echt Heineken. Wedstrijd na wedstrijd slingeren ze geniale oneliners online die keer op keer in goede smaak vallen bij hun volgers en honderden keren geretweet worden.

Heineken juichpakHet WK zorgt dus niet alleen voor opschudding op het veld, ook online gaat het er fanatiek aan toe. Voor nu, good luck aan alle Oranje leeuwen. Zowel op het veld, als in de virtuele wereld. May the best tweet man win.

Welke inhaker vind jij het leukste? En welke vind jij een absolute no go?

Meer JongBlgn? Volg me op Twitter of Instagram!

 

 

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s