Stressed out

Stress, je ontkomt er helaas niet aan. Maar dat het zo toeneemt dat bijna een miljoen Nederlanders kampt met burn- out klachten is een immens probleem. Als ik het om me heen hoor, vind ik het ook niet vreemd. Ook vriendinnen en kennissen vertellen dat het soms wat veel wordt. Het begint al met druk vanuit school, later verschuift dat naar druk op de werkvloer, druk om je sociaal leven op de rit te houden en alles perfect te doen.. Maar kalm aan, he! Al is dat makkelijker gezegd, dan gedaan.

Fotocredit: Lauren McCarthy

Lets talk about stress

Hoe blij ik vroeger ook was met een zesje, nu moet het minimaal een acht zijn. Voor een goed gevoel. Helaas bestaat perfectie niet, maar er naar streven lijkt een goede motivatie om het beste uit jezelf te halen. Tot een bepaalde hoogte klopt dat wel. Maar wanneer die druk te zwaar gaat wegen, gevoed door je strenge zelf en je omgeving, dan is het tijd om een tandje terug te schakelen.

Ik zie en hoor het om mee heen. Mensen die lange tijd al werken of nog maar net beginnen en nu al met burn out klachten kampen omdat het werk zich opstapelt (hallo recessie), mensen die net een gezinnetje stichten en teveel van zichzelf vragen.. Het kan iedereen overkomen.

Stress less

Fotocredit: Welness Queen

Wat weet jij van een burn- out, zal je denken? Ik heb geen idee hoe het voelt. Ik voel me gestrest, ja. Deze versnelde premaster vergt al bijna drie maanden zoveel van me, dat mijn cito toets in groep 8, mijn centrale examens in HAVO 5 en mijn scriptie periode op het HBO in het niets verdwijnen. Maar ik weet wel dat je momenten moet blijven zoeken die ontspannen en die je op een andere manier energie geven. Door in bad te gaan, een filmpje te kijken op de bank of in de bioscoop, te blijven lachen met de mensen om je heen, dansjes doen tot diep in de nacht, leuke activiteiten te ondernemen en in te plannen.

Zorg dat je iets hebt om naar toe te leven. En sta af en toe bewust stil bij wat je hebt (bereikt).

Heb jij tips tegen stress?

Volg Jong Belegen op: Bloglovin’ – Facebook – Twitter – Instagram – Pinterest

2 thoughts on “Stressed out

  1. glamorouslifestyle

    Echt stress heb ik niet, of naja nog niet gehad. Ik blijf altijd rustig en krijg dingen snel weer op de rails als ze daarvan afwijken zonder dat ik in paniek raakte. Wat school betreft zat ik zwaar onder mijn niveau, maar naar een hoger niveau mocht ik niet!

    Reply

Leave a comment